Klub priateľov vážnej hudby

v Trenčíne

Foto: Martina Lukič
Foto: Martina Lukič

Milan Paľa

pôvodom slovenský huslista žijúci v Brne a jedna z najvýraznejších postáv dnešnej hudobnej scény, je typom erudovaného a premýšľavého interpreta, ktorý ide vlastnou cestou. Zatiaľ čo iní hudobníci stavajú kariéru na niekoľkých skladbách, on študuje stále nové diela. Neuvažuje pritom v zavádzajúcich kategóriách "velikáni" a "kleinmeistri" – všetkým skladateľom prisudzuje rovnaké právo na to, aby ich hudba znela, pristupuje k nim s pokorou a odhodlaním preukázať účinok ich tvorivých výpovedí.

Zásadný vplyv na formovanie Paľovho hudobného prejavu mala spolupráca so skladateľmi, ktorá vyústila v vznik množstva skladieb "šitých" mu na mieru. Jeden z najväčších impulzov mu dodal umelecký kontakt s významným francúzskym organistom a skladateľom Jeanom Guillou. Dnes je Milan Paľa vyhľadávaným interpretom nových diel, ktorý má za sebou veľké množstvo premiér skladateľov svetových (o.i. Guillou, Dusapin, Tüür, Kõrvits, Sirodeau), českých a slovenských (Emmert, Iršai, Lejava, Demoč, Kmiťová a ď.).

Hoci je jeho repertoár značne široký a zasahuje do všetkých období od baroka po súčasnosť, jeho doménou zostáva hudba 20. a 21. storočia, ktorú prezentuje na prestížnych pódiách. V posledných rokoch vystúpil na festivaloch ISCM World New Music Days, Muzički Biennale Zagreb, Pražské jaro, Hudební fórum Hradec Králové či bratislavský Melos-Étos, v sálach ako Großes Festspielhaus v Salzburgu, Narodowe Forum Muzyki vo Wrocławi alebo Saarländische Staatstheater; spolu s orchestrami ako Filharmonie Brno, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK či Slovenská filharmónia pod taktovkou dirigentov ako Dennis Russell Davies, Alexander Liebreich, Case Scaglione, Pierre-André Valade, Łukasz Borowicz, Jakub Hrůša, Juraj Valčuha alebo Marián Lejava uviedol husľové koncerty autorov ako Edward Elgar, Leoš Janáček, Béla Bartók, Karol Szymanowski, Erich Wolfgang Korngold, AlfredSchnittke, Valentin Bibik, Harrison Birtwistle, Esa-Pekka Salonen či Pascal Dusapin.

Nezvyčajne rozsiahla, kvantitatívne a obsahovo unikátna je Paľova diskografia vydávaná na značke Pavlík Records. Zahŕňa sonáty pre husle (violu) sólo alebo so sprievodom klavíra svetových skladateľov (napr. Beethoven, Brahms, Grieg, Bartók, Šostakovič), komplet šiestich husľových sonát Mieczysława Weinberga, nahratých naživo na festivale Moravský podzim 2019, husľové koncerty Albana Berga, Karola Szymanowského či Alfreda Schnittkeho. Za posledné štyri koncertné sezóny vydal Paľa sedemnásť albumov s hudbou Pascala Dusapina, Samuila Feinberga, Valentina Bibika, Alfreda Schnittkeho, Georgea Enescu, Leoša Janáčka, Broniusa Kutavičiusa, Romana Bergera, Adriána Demoča a Jany Kmiťovej, z ktorých veľkú časť nahral so svojou umeleckou a životnou partnerkou, klaviristkou Katarínou Paľovou. Významné postavenie v Paľovej diskografii zaujíma nahrávka Bachových Sonát a partit BWV 1001–1006 a Suít BWV 1007–1012. Za jedinečné počiny je možné označiť nahrávky kompletnej slovenskej tvorby pre sólové husle (Violin Solo in the Works of Slovak Composers I–V), projekt Cantūs Moraviae zacielený na tvorbu pre sólové husle alebo violu moravských skladateľov a album Milanolo so skladbami napísaným pre rovnomenné päťstrunové husle z Ateliéru Bursík, obohatené o spodný violový register.

Milan Paľa hrá na husle Preetorius z dielne brnianskeho Ateliéru Bursík. 

Katarína Paľová

Katarína Paľová sa zameriava najmä na hudbu 20. a 21. storočia s akcentom na diela menej hrávaných či zabudnutých autorov. Doposiaľ uviedla diela skladateľov ako napr. Samuil Feinberg, Nikolaj Roslavets, Valentin Bibik, Jean Guillou, Giacinto Scelsi či Toru Takemitsu. Katarína Paľová premiérovala niekoľko skladieb slovenských autorov (Iršai, Paľa, Kolář), a zároveň uviedla množstvo diel zahraničných autorov v slovenskej či českej premiére. Ako sólistka i komorná hráčka účinkovala na viacerých pódiách a festivaloch na Slovensku i v zahraničí (Festival Messiaen au Pays de la Meije (FR), Moravský podzim (ČR), Košická hudobná jar, Konvergencie, PIANO Days, Orfeus, Albrechtina, Levočské babie leto, koncertný cyklus Ensemble Opera Diversa (CZ), Stanica Žilina-Záriečie, a i.).

Katarína Paľová po absolvovaní gymnázia pokračovala v štúdiu na Konzervatóriu v Žiline v odboroch hra na klavír a dirigovanie. V rovnakom čase bola členkou študentského ansámblu pre súčasnú hudbu Veni Academy, s ktorým pod vedením Mariána Lejavu účinkovali na festivaloch ISCM World New MusicDays 2013, Melos Étos a i. V rokoch 2013 - 2018 študovala hru na klavír na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne v triede prof. Ivana Gajana. Absolvovala majstrovské kurzy u Eugena Indjića, Alexandra Serdara, Daana Vandewalle, Jonathana Powella a i. V roku 2022 dokončila doktorandské štúdium na Vysokej škole múzických umení v Bratislave.

Foto: Martina Lukič
Foto: Martina Lukič

Aktivity Kataríny Paľovej od roku 2020 zahŕňajú aj nahrávaciu činnosť. V spolupráci s jej životným a umeleckým partnerom Milanom Paľom doposiaľ nahrala desať albumov s tvorbou pre husle/violu a klavír Samuila Feinberga, Leoša Janáčka, Valentina Bibika, Romana Bergera, Františka Emmerta, Broniusa Kutavičiusa, Alfreda Schnittkeho či Pascala Dusapina pre vydavateľstvo Pavlík Records. V tomto vydavateľstve Kataríne Paľovej vyšiel v roku 2022 i prvý sólový dvojalbum s názvom Augure