Klub priateľov vážnej hudby

v Trenčíne

Smetanovo trio

Smetanovo trio, založené legendárnym českým klaviristom Jozefom Páleníčkom, patrí k najprestížnejším českým súborom súčasnosti. Trio nadväzuje na ideál, ktorý vytvorili jeho predchodcovia, ale aj ďalšie významné sólistické osobnosti interpretačného umenia 20. storočia, ktoré sa stretávali na poli komornej hudby (Oistrach, Rostropovič, Richter; Stern, Rose, Istomin). Aj dnešní členovia Smetanova tria – všetci traja významní českí sólisti – dokazujú, že základným predpokladom úspechu každého kvalitného tria je dokonalá sólistická vybavenosť hráčov.

Cesta Smetanova tria je lemovaná mimoriadnymi domácimi i medzinárodnými úspechmi. Trio je nositeľom Ceny komorného spolku pri Českej filharmónii a Ceny Nadácie Bohuslava Martinů. Za nahrávky CD získalo Smetanovo trio množstvo prestížnych medzinárodných cien (oi. BBC Music Magazine Awards, Diapasond'Or, cenu mesiaca BBC Chamber recording of the month, MusicWeb International). Od roku 2024 sa stalo Smetanovo trio rezidenčným súborom jednej z najslávnejších sál sveta – londýnskej Wigmore Hall.

Rok českej hudby 2024 je aj pre Smetanovo trio v znamení osláv českých hudobných géniov – Smetany (1824 – 1884), Dvořáka (1841 – 1904), Suka 1874 – 1935) a tiež skladateľa a klaviristu Josefa Páleníčka (1914 – 1991) a samotného Smetanova tria, ktoré slávi 90 rokov svojej existencie.

Je pravidelným hosťom významných pódií doma (Pražská jari, Janáčkov máj, Medzinárodný festival Český Krumlov, Moravský podzim, Lipa Musica, Concentus moraviae, Malostranské komorné slávnosti - Praha atď.) a v zahraničí (Francúzsko, Nemecko, Švajčiarsko, Veľká Británia, Taliansko, Španielsko, Slovinsko, Chorvátsko, Luxembursko, Japonsko, Brazília, Argentína, USA, Egypt atď.).

Spolupracovalo s poprednými dirigentmi – Jiřím Belohlávkom, Liborom Peškom, Johnom Axelrodom, Michaelom Boderom, Tomášom Hanusom alebo Stanislavom Vavrínekom – a s domácimi i zahraničnými orchestrami, z ktorých spomeňme napríklad Bambergera Symphonikera, Orchestru della. Orquestra Sinfonica Brasileira, Symfonický orchester hl. mesta Prahy FOK, Pražská komorná filharmónia, Komorná filharmónia Pardubice, alebo Moravská filharmónia Olomouc.

Smetanovo trio realizovalo celý rad nahrávok u domácich a zahraničných spoločností, od roku 2000 pravidelne nahrává pre firmu Supraphon. Odborná kritika oceňuje "výnimočné sólistickej kvality a brilantnú techniku, dynamickosť hry, perfektnosť súhry…" atď., hovorí o "krvnej spriaznenosti troch umelcov…"

Klaviristka Jitka Čechová vyštudovala hru na klavíri na Pražskom konzervatóriu u Jána Novotného a pokračovala na Akadémii múzických umení v Prahe v triede Petra Toperczera. Absolvovala postgraduálne štúdium u Eugena Indjice v Paríži a Vitali Berzona vo Freiburgu, majstrovské kurzy u R. Kehrera vo Weimare, E. Indjice a L. Bermana v Piešťanoch.

Získala titul laureáta v mnohých medzinárodných súťažiach. Ako sólistka je veľmi vysoko cenená kritikou v mnohých európskych krajinách a tiež v Juhoafrickej republike, Južnej Amerike, Thajsku a Japonsku. Je pravidelne pozývaná na veľké hudobné scény a festivaly doma aj v cudzine (Edinburgh, Graz, Paríž, Frankfurt, Baden – Baden, Bodensee Festival, Pražská jar, TicinoMusica atď.).

Komorná hudba je pre Jitku Čechovú jednou z nenahraditeľných zložiek jej hudobnej identity. Natočila množstvo sólových a komorných nahrávok pre české i zahraničné spoločnosti. K jej najväčším počinom v tejto oblasti patrí kompletná nahrávka klavírnych diel Bedřicha Smetany (8 CD) pre vydavateľstvo Supraphon, ocenená mnohopočetne v Čechách aj v zahraničí.

Huslistka Markéta Janoušková je absolventkou prestížnej Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíne. Ďalej študovala na Pražskom konzervatóriu a Akadémii múzických umení v Prahe a na Chicago College of Performing Arts. Je pravidelne pozývaná na medzinárodné festivaly a koncerty po celej Európe aj v zámorí. Vystúpila v popredných koncertných sálach, ako napríklad v komorných sálach Berlínskej filharmónie a Elbphilharmónie, Konserhuset v Štokholme či v pražskom Rudolfíne a Smotanovej sieni. Medzi koncertné úspechy patrí vystúpenie na Brave Music Festival Filharmónie Sibiu, La Dimore de Quartetto v Benátkach či Hulencourt Art v Belgicku. Natáča pre zahraničné aj české vydavateľské spoločnosti a rozhlasové stanice. Ako sólistka je súčasťou unikátneho nahrávacieho projektu predstavujúce komorné diela Miloslava Kabeláča pre Deutschland funk Kultur - Cappriccio, kde sú jej kolegami prví hráči a sólisti Berlínskych filharmonikov. Nomináciu na prestížnu cenu Ursula and Dwight Mamlok Award 2022 získala v sólovej kategórii umelcov do 35 rokov, ktorí sa systematicky venujú vykonávaniu súčasnej hudby.

Markéta Janoušková hrá na unikátnej husle H. Lockey Hill (18. st.), láskavo zapožičanej zo súkromnej zbierky.

Violončelista Jan Páleníček vyštudoval konzervatórium a Akadémiu múzických umení v Prahe u Saši Večtomova a Miloša Sadla. Stretnutie s Paulom Tortelierom, svetoznámym francúzskym violončelistom, bolo vrcholom doby Páleníčkovho umeleckého zrenia. Komornú hudbu študoval u svojho otca Jozefa Páleníčka av triede Jozefa Vlacha – primária legendárneho Vlachovho kvarteta.

Účasť na medzinárodných súťažiach Jánovi Páleníčkovi priniesla niekoľko ocenení laureáta. Ako sólista spolupracuje s poprednými českými i zahraničnými orchestrami: napr. Symfonický orchester FOK, SOČR, Janáčkova filharmónia Ostrava, Festivalový orchester Lugano (Švajčiarsko), Sukov komorný orchester, Filharmónia Hradec Králové, Komorná filharmónia Pardubice Bohuslava Martinov - Zlín, Bamberská symfonici (SRN), Pražská komorná filharmónia, Moravská filharmónia Olomouc, Kwa Zulu-Natal Philharmonic-Durban (JAR) a ďalšie. Koncertné cesty ho zaviedli do mnohých krajín Európy, Ameriky, Afrikya Japonska.

Realizoval množstvo nahrávok pre české i zahraničné gramofónové spoločnosti, rozhlas a televíziu. Pôsobil niekoľko rokov pedagogicky na Pražskom konzervatóriu a Akadémii múzických umení v Prahe.

Hrá na unikátny nástroj z dielne F. Delanoy z roku 1829.