Klub priateľov vážnej hudby

v Trenčíne

Il Cuore Barocco

Súbor Il Cuore Barocco (Barokové srdce) je zoskupenie mladých hudobníkov, ktorí sa venujú historicky poučenej interpretácii hudby obdobia baroka a klasicizmu. Hrajú na repliky dobových nástrojov, používajú dobové ladenia a poznatky čerpajú najmä z dobových rukopisov a traktátov. Súbor vznikol v roku 2010. Počas svojej doterajšej existencie sa poctivou prácou, štúdiami na zahraničných univerzitách a kurzoch vypracoval na profesionálnu úroveň. Ansámbel má za sebou mnoho úspešných koncertov. Medzi významné produkcie patria najmä koncerty v rámci cyklu Stará hudba v Slovenskej filharmónii. Súbor sa predstavil na medzinárodnom Festivale H. I. F. Bibera vo Viedni (2017), na medzinárodnom festivale Bach forall v Prahe (2018) a na festivale Olomoucké barokní slavnosti v Olomouci (2021). Taktiež vystúpil na mnohých slovenských festivaloch: Trnavská hudobná jar, organový festival ARS ORGANI v Nitre, Festival Bachovej hudby BACH TRIBUTE v Banskej Štiavnici, Letná pauza v Prievidzi, a.i. Od roku 2013 súbor každoročne organizuje sériu letných koncertov na východnom Slovensku. Zaujímavou spoluprácou bol projekt OFF BEAT LIVE s tanečníkom Milanom Tomášikom na pôde SND.

Il Cuore Barocco spolupracuje predovšetkým so slovenskými, ale i s viacerými zahraničnými hosťami a sólistami. Historicky poučený štýl interpretácie je v zahraničí uznávaný a vyhľadávaný. Hlavnou ideou súboru je priblížiť aj domácemu poslucháčovi hudbu minulých storočí čo najvernejšie. Teleso chce vzbudiť aj v laickej verejnosti záujem o hudbu v našich končinách málo hrávanú a nepoznanú. V posledných rokoch sa súbor pravidelne venuje objavovaniu a uvádzaniu francúzskej barokovej hudby s dobovým inštrumentárom. Akýmsi prvým míľnikom tohto úsilia je debutové CD s dielami J. B. de Boismortiera, ktoré vyšlo v roku 2022. Nahrávka je na Slovensku skutočnou raritou.

Peter Zelenka

Je zakladajúcim členom a zároveň umeleckým vedúcim súboru Il Cuore Barocco.

Po ukončení štúdia na Akadémii umení v Banskej Bystrici a VŠMU v Bratislave rozhodol pre štúdium historicky poučenej interpretácie na Konservatorium Wien Privatuniversität (momentálne MUK Wien) v triede Ulrike Engel. Zúčastnil sa taktiež rôznych majstrovských kurzov a workshopov (MEMA, Accentus Musicalis, Letní škola barokní hudby). Pravidelne účinkuje v súboroch Czech Ensemble Baroque, Musica Aeterna, Ensemble Inégal a spolupracuje s výnimočnými interpretmi ako napr. Andreas Scholl, Dagmar Šašková či Josef Žák.

Michaela Kušteková

Sopranistka Michaela Kušteková je jedným z najvýraznejších zjavov mladej speváckej generácie. Spev študovala na konzervatóriu v Bratislave v triede Dagmar Podkamenskej­Bezačinskej a v štúdiu u nej pokračovala aj na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Svoje interpretačné umenie zdokonaľovala aj na majstrovských kurzoch (Jean­Paul Fouchecourt, Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková, Markéta Cukrová, Joel Frederiksen, Jean­Francois Lombard). Získala ocenenia na mnohých národných a medzinárodných súťažiach (I. Godina vo Vrábľoch − 2004, 2012, R. Petráka v Žiline − 2012 a A. Dvořáka v Karlových Varoch − 2013). Mladá umelkyňa patrila k finalistom Medzinárodnej speváckej súťaže Ferrucio Tagliavini v rakúskom Deutschlandsbergu (2011), či k semifinalistom jedných z najväčších speváckych súťaží Competizione dell' Opera v Linzi (2014) a Hans Gabor Belvedere v Moskve (2017).

V roku 2013 vystúpila ako Despina (Mozart: Cosìfantutte) v rámci medzinárodného operného štúdia na Malte. Jej prvý profesionálny debut prišiel v roku 2014 na doskách Štátnej opery v Banskej Bystrici, kde sa predstavila v postave Kuchtíka (Dvořák: Rusalka). Naštudovala tu celý rad rolí ako Leila (Bizet: Lovci perál), Pamina (Mozart: Čarovná flauta), Norina (Donizetti: Don Pasquale) ap. a zúčastnila sa aj koncertného turné v Japonsku. Od roku 2019 patrí k stálym sólistom tejto scény.

Michaela bola pozvaná stvárniť rolu Kuchtíka (Dvořák: Rusalka) aj do pražskej Štátnej opery a účinkovala aj v pražskom Národnom divadle v postave Xenie (Mussorgskij: Boris Godunov). Ako členka operného štúdia v Opéranational de Lyon sa predstavila ako Prvá lesná žienka (Dvořák: Rusalka) a neskôr tu dostala príležitosť vystúpiť ako hosť v svetovej premiére opery Benjamin, derniérenuit francúzskeho skladateľa Michela Tabachnika v postave Asje Lacis. Jej debutom v Národnom divadle moravsko-sliezskom v Ostrave bola postava Ifigénie (Gluck: Ifigénia v Aulide, v úprave R. Wagnera) a dostala aj príležitosť vystúpiť v postave LiškyBystroušky (Janáček: Príhody Lišky Bystroušky) v Brnenskom Národnom divadle.

V septembri 2023 debutovala v Slovenskom národnom divadle ako Milena (Suchoň: Svätopluk). Mladá sopranistka sa aktívne venuje aj interpretácií starej hudby, naštudovala postavy ako napr. Atalanta (Händel: Xerxes), La Prêtresse de Bacchus (Rameau: Anacréon), Selene (DomenicoSarro: Didoneabbandonata), Tusnelda (Hasse: Arminio), Aci (Händel: Aci, Galatea e Polifemo) a spolupracuje so súbormi, ktoré sa špecializujú na starú hudbu (Musica Aeterna, Il Cuore Barocco, Orkiestra Historyczna). Vystupovala na medzinárodných festivaloch ako Smetanova Litomyšl, Pražské jaro, Svätováclavský hudobný festival, Melos-Ethos, Festival pourl' humanité, Bach forall či Allimproviso.